20090824

Petronas Raja F1 & GP Dunia : Rakyat Diambang Kebangsatan

Siapakah yang berbangga bila melihat logo Petronas terlekat dimotorsikal dan motorkar yang berlumba dipersada pertandingan antarabangsa. Tan Sri Hassan Marican ada jawapannya.

Dimana puluhan jutaan penonton dunia hendak membeli minyak Petronas setelah terpengaruh Valentino Rossi mengunakan logo Petronas dimotosikalnya ? Khabarnya puluhan billion ringgit dibelanjakan untuk menaja sukan permotoran setiap tahun.

Adakah wajar tindakan itu sedangkan rakyat Malaysia yang menjadi pemegang saham Petronas kini dalam kemiskinan dan puluhan ribu dalam kemiskinan tegar.

Ibarat kata pepatah, " kera dihutan disusukan, anak dibuaian mati kelaparan".

Tidak wajar digelar Pengerusi dan lembaga pengarah Petronas sebagai "Penghianat Bangsa" kerana mereka belum diadili oleh mahkamah dan masyarakat.

Mungkin rakyat yang sedang merintih hidup dalam kemiskinan berkata, " Tokeh beras yang untung seciput lebih berhari mulia dari Petronas yang ego dimata dunia".

Mungkin juga Petronas akan jatuh bangkrap jika tidak ditampal logo Petronas atau menaja sukan permotoran itu. Tan Sri Hassan Marican lebih maklum kemewahan pemandu-penunggang kenderaan GP dan F1 (berlogo Petronas) dan rakyat Malaysia yang sering dirundung malang.

Pencatat tidak menafikan sumbangan Petronas kepada masyarakat tetapi apa perlunya berbelanja lebih untuk masyarkat luar. MERDEKA....

No comments:

Post a Comment