20090821

Mufti Perak Kian Tersasar Dari Landasan Agama


''Apatah lagi jika ada dakwaan kata masuk parti ini baru dijanjikan syurga, itu lagi tidak betul, jangan kita mendahului Tuhan,"kata Tan Sri Harussani .

"Saya sedia berjumpa dengan pihak berkenaan untuk menjelaskan perkara sebenar di sebalik kenyataan saya itu bagi mengelakkan kekeliruan yang timbul," kata Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ia jelas menunjukkan bahawa Menteri Besar Kelantan itu mengikut kehendak Islam dengan sabar mengulas bidasan Mufti Perak dan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan yang kebelakangan ini jelas membela puak-puak BN-Umno.

Mufti Perak itu yang dilihat mempunyai jelaan profil sijil , tauliah dan jawatan itu lebih berminat mengulas mengenai Islam mengikut laporan akhbar tanpa melalui saluran Islam sebenar dengan bertanya dan menyelidik secara adil. Mungkin mufti itu sudah patut meletak jawatan disebabkan faktor usia tua.


Saya tidak mempertikaikan jawatankuasa Muzakarah Fatwa kebangsaan kerana majlis itu terdiri dari mereka yang dilantik oleh juak BN-Umno. Kita lihat Mufti Perak itu lebih berminat bercakap dengan media dari bertindak melalui kuasanya ditangan.

Contohnya mengenai Jom Heboh anjuran TV3 yang dikatakannya haram. Harussani memunpunyi hubungan yang sangat rapat dengan Sultan dan Menteri Besar Perak. Adakah kerana kemewahan mulut terkunci ?

Tidak salah jika saya katakan pemimpin agama yang bacul dan berpura-pura tidak layak menjadi mufti dan perlu meletakkan jawatan.


Ibarat kera dapat bunga, syariat Islam entah kemana sarban-jubah cantik dimegahkan. Mungkin juga beliau bimbang pingat kebesarannya ditarik balik jika meneggakn syariat Islam. Allahulallambisaw.

No comments:

Post a Comment