20090415

15 - 04 - 2009

08.29 am

Polisi perlindungan diri perlu pada setiap individu. Ia termaktub dalam beberapa aspek termasuk kesihatan dan keluarga. Bila disebut mengenai polisi perlindungan diri, amnya masyarakat akan menyebut mengenai 'Insuran Nyawa'.
Polisi perlindungan diri yang ingin saya bincangkan mengenai pendirian tindakan individu dan pendirian sebagai pemimpin politik. Dewasa ini, terutama para remaja begitu lemah dalam kawalan tindakan diri atau terlalu beremosi. Ia mungkin disebabkan terkanan hidup atau pengaruh filem dan rakan sebaya. Ianya bersangkut paut dengan istiqamah dalam mesyuarat.
Budaya merajuk, pergaduhan dan ingin mengaut keuntungan lebih dari kerja yang dilakukan umumnya merapuhkan polisi perlindungan diri. Di dalam politik, budaya ini dipraktikkan dengan berleluasa menyebabkan pihak berkuasa begitu bimbang dengan golongan 'orang politik' kerana mereka bakal menentukan dasar dan akta . Di asia, pimpinan parti politik mengamalkan amalan ugut dan kekerasan dengan kepentinganan diri. Ia jarang berlaku di barat.
Kini anakmuda yang berkecimpung dalam arena politik kerap mengunakan polisi ini. Polisi perlindungan mereka rapuh disebabkan inginkan perhatian pimpinan atasan bagi tujuan peribadi. Ia juga disebut sebagai 'politik yoyo' untuk glamour.

No comments:

Post a Comment