20091021

Pokok Sawit Dirmusnahkan "Geng 1Malaysia"

Felda Nita 2, Mersing menyaksikan pokok sawit yang memberi nafkah tambahan kepada anak-bangsa tumbangkan setelah 8 tahun ditanam.

Ini satu lagi siri kekejaman Felda terhadap peneroka oleh 'Geng 1Malaysia'.

Sebelum ini seramai 42 orang peneroka dan anak peneroka generasi ke-2 telah memohon lebih 5 kali kepada pihak pengurusan Felda agar tanah terbiar diusahakan. Asalnya kawasan tersebut adalah kawasan berpaya dan banjir.

Ribuan Ringgit telah dialirkan untuk membangunkan tanah terbiar tersebut termasuk membina sistem saliran yang sempurna.


Namun tidak diendahkan. Demi untuk menyara keluarga dan tidak melakukan jenayah, sekumpulan penduduk Felda Nita 2 mengusaha menanam sawit lingkungan 150 ekar daripada lebih 1000 ekar tanah terbiar.

Kontraktor dilantik bagi menjalankan kerja-kerja membunuh pokok sawit tersebut. Perkara yang dipersoalkan Felda Technoplant merancang untuk menanam sawit semula ditanah tersebut. Tiada pampasan atau ganti rugi yang dibayar terhadap peneroka ini.

Pelbagai kertas cadangan dan surat rasmi diutarakan untuk membolehkan tanaman sawit itu diluluskan, hasilnya Felda mengarahkan pokok sawit itu ditumbangkan dan dimusnahkan dengan alasan tanaman kontan sahaja boleh diusahakan.

Bagi membantu peneroka berhati tulus yang mencari rezeki halal, ANAK dan Biro Felda & HalEhwal Orang Asal PKR Johor akan bersepadu membantu peneroka terbabit.

Pencatat mengerti dikalangan AMK ramai golongan anak peneroka, ayuh bersama memertabatkan ekonomi bangsa melayu yang ditindas. Usah biarkan mereka terus meracun pokok sawit.

No comments:

Post a Comment