20091005

SAMBUTAN HARI HABITAT SEDUNIA 2009 - PERUMAHAN UNTUK SEMUA

Ahad 4 Ogos 2009
Hari Habitat Sedunia 2009


Sambutan Hari Habitat Sedunia akan diadakan pada peringkat negeri Johor anjuran JERIT (Jaringan Rakyat Tertindas), Pertubuhan Politik dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) bersama Penduduk Flat Taman Cempaka pada 4hb. Oktober 2009.

Apa itu Hari Habitat ?

Hari Habitat adalah suatu hari yang disambut diseluruh dunia bagi menyambut perjuangan rakyat bagi mendapatkan hak perumahan yang mampu dimiliki, selesa dan mencukupi dan juga untuk mengutarakan tuntutan dan permasalahan rakyat jelata, terutamanya golongan yang berpendapatan rendah. Hari ini ialah sebuah hari dimana rakyat mendesak pihak Kerajaan agar menunaikan tanggungjawabnya untuk menyedia dan menyelenggarakan perumahan untuk keperluan kesemua rakyat jelata.

Kini rumah untuk golongan berpendapatan rendah selalunya diabaikan. Ada banyak infrastruktur dan prasarana yang gagal di sediakan oleh pemaju. Saiz rumah juga sekitar 650 kaki persegi tidak sesuai untuk pembangunan institusi keluarga dan perkembangan kanak-kanak.

Di negeri Johor, terdapat banyak isu pengusiran daripada kampung peneroka yang belum selesai. Kebanyakan kawasan kampung peneroka yang telah dibangunkan oleh rakyat biasa beberapa dekad yang lalu kini telah bertukar tangan kepada pemaju. Pemaju pula, demi mengaut keuntungan maksima akan mengusir penduduk tanpa perumahan ganti dan pampasan yang munasabah.

Manakala perumahan tersusun jenis berstrata yang banyak terdapat di sekitar bandaraya Johor Bahru dan bandar-bandar lain sering ditimpa permasalahan sama ada dari sudut teknikal mahupun pengurusan.

Pembangunan yang dijalankan seringkali meminggirkan nasib penduduk yang berpendapatan rendah, yang banyak mendiami kediaman jenis berstrata (flat) kos sederhana rendah dan rendah. Maka, JERIT Johor berinisiatif untuk melancarkan program setempat bagi mendapatkan data, maklumat dan bantahan dari penduduk.


Untuk Hari Habitat 2009 peringkat negeri Johor, JERIT dengan kerjasama Pusat Aduan Rakyat Zon Kempas bersama Jawatankuasa Penduduk Flat Taman Cempaka akan menganjurkan program seperti yang berikut :

Pelancaran Hari Habitat Sedunia 2009 peringkat negeri Johor pada hari Ahad 4 Oktober 2009 di Pusat Aduan Rakyat Zon Kempas.

Sesi Perkongsian Maklumat dan Dialog Rakyat bersama penduduk pada 7, 8 dan 9 Oktober 2009 bertempat di Pusat Aduan Rakyat Zon Kempas.

Menghantar 5 orang wakil penduduk Flat, NGO dan wakil JERIT dari Johor ke Parlimen Malaysia sempena persidangan Parlimen pada 19 November 2009 untuk menghantar Memorandum dan Deklarasi Hari Habitat 2009 kepada Ahli Parlimen dan Kerajaan Malaysia.

Justeru itu, sambutan Hari Habitat 2009 merupakan sebuah tanda bagi meraikan perjuangan rakyat marhaen bagi mendapatkan haknya sebagai manusia.

SIDIQIN OMAR
Penyelaras JERIT Johor

No comments:

Post a Comment