20090623

JADI PEMIMPIN BAIK DAN PILIH PEMIMPIN BAIK

Potilik adalah ibadah yang paling tinggi dan sekaligus dosa yang paling hina dan sulit diampuni. Mengapa? Kerana jika ternyata calon pemimpin yg kita pilih itu berjaya dan mampu megatasi kemiskinan, membahagiakan orang-orang yang sengsara, dan menyedarkan orang-orang yg tak mahu sadar, maka orang-orang yang memilihnya juga mendapat nilai-nilai ibadah yang tinggi seperti pemimpin yang dipilihnya.

Tapi sebaliknya, jika yg dipilihnya itu tidak menjadi, dan menzalimi puluhan jutaan manusia, menyengsarakan ratusan juta rakyat kecil, dan menghambat jutaan orang-orang yg mau sadar, maka orang-orang yg memilihnya pasti terlibat dlm kubangan dosa besar yg sulit diampuni, bahkan tak terampuni, kecuali puluhan juta rakyat yang dizalimi dan disengsarakan itu mengampuninya.

Cuba kita bayangkan saudaraku. Bukankah Rasulullah S.A.W telah berpesan kepada kita bahwa persoalan politik dan kepemimpinan bukan persoalan yang kecil tetapi persoalan yang paling besar. Tidak percaya? Cuba kita pelajari secara seksama dan mendalam tentang wasiat Rasulullah S.A.W dalam persoalan politik dan kepemimpinan.

Masih juga tidak percaya? Tunggu saatnya Allah S.W.T menurut azab yg lebih besar seperti kaum-kaum terdahulu. Bukankah kita diperintahkan oleh Allah S.W.T untuk mengambil hikmah dan pelajaran dari peristiwa-peristiwa masa lalu? . Sedarlah saudara..

No comments:

Post a Comment