20090327

27 - 03 - 2009

7.19 am

Pertelingkahan masakini berleluasa dipelusuk tanahair.
Bagi yang berkemampuan akan dibawa terus kemahkamah. Trend lama juga masih wujud dengan cara tradisional ( bomoh-sihir jampi ) dan pergaduhan-pergelutan. Majoritinya disebabkan wang , harta dan kuasa. Di Malaysia sistem juri membuat keputusan di mahkamah tidak dipraktikkan. Pro-kontra sering dibahaskan.
Satu dimensi yang berluasa ketika ini ialah menuntut hak sivil melalui Mahkamah Syariah, malah ada yang bukan penganut Islam mengunakkan khidmat peguamcara syariah. Ini kerana moral Islam tetap utuh. Dewasa ini tuntutan hutang dan pertelingkahan perniagaan telah banyak diperbicarankan di Mahkamah Syariah. Perbankkan Islam telah menjadi ikutan bank-bank di barat.
Suatu yang membanggakan ialah penganut hindu, buddha dan kristian mula berminat dengan Mahkamah , peguamcara dan perundangan Syariah Islam. Malah kejituan kerajaan Pakatan Rakyat yang didominasi parti berteraskan parti Islam seperti Kelantan, Kedah dan Perak ( sebelumnya ) tidak dipertikaikan oleh parti yang majoritinya bukan Islam. Malah Ketua Menteri Pulau Pinang dengan terbuka menyatakan akan mencontohi kerajaan Islam yang terdahulu ( dizaman kegemilangan Islam ).
Sautu hari nanti tidak mustahil undang-undang syariah akan mengantikan undang-undang ala-London di Malaysia.

No comments:

Post a Comment