20110119

Warga Felda Penentu Kemenangan PRK N05 Tenang

Felda Plantation Sdn Bhb.

Felda telah membuka ladang sawit berbentuk estate tanpa menempatkan peneroka sebagai peserta malah menggunakan tenaga buruh bergaji harian yang terdiri daripada anak-anak peneroka dan warga Indonesian.

Pembukaan Felda Plantation ini tersasar daripada matlamat asal penubuhan dimana sepatutnya peneroka dimasukkan sebagai peserta. Felda Plantation mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda. Peneroka tidak memperolehi sebarang keuntungan walaupun modalnya daripada keuntungan hasil peneroka.

Keluasan tanah Felda Plantation boleh menempatkan sehingga 79,000 peneroka baru. Dimana setiap peneroka baru bakal memiliki tanah ladang seluas 10 ekar setiap peserta. Felda kini mengaut keuntungan dengan memeras keringat peneroka. Mereka tidak bersetuju sama sekali untuk memasukkan peneroka baru. Felda bukan lagi bermotifkan untuk membangunkan rakyat tetapi sebaliknya berhasrat untuk membena empayer terbesar didunia. Felda terus kaya raya, namun rakyat tetap ditakuk lama.

Pakatan Rakyat Akan Mengisi Peneroka Baru ke Dalam Felda Plantation

Pakatan Rakyat amat optimis dengan rancangan untuk memasukkan peneroka baru dari kalangan Generasi ke 2 kedalam Felda Plantation. Ianya adalah keperluan yang mustahak dan mampu meningkatkan ekonomi rakyat. Negara tidak akan Bankrup malah lebih stabil kedudukan ekonominya bila golongan yng terpinggir ini mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Untuk merealisasikan hasrat ini, generasi baru dari kalangan warga Felda perlu berani membuat perubahan. Pakatan Rakyat bersedia untuk mengubal Dasar Felda dan mengembalikan keuntungan kepada peneroka. Dasar Felda ini hanya mampu digubal melalui pertukaran kerajaan yang baru. Oleh itu, Warga Felda perlu memilih Pakatan Rakyat untuk mengambil-alih kerajaan pusat.

Warga Felda adalah penentu kepada kepimpinan negara sekarang ini. Jika Warga Felda memilih Pakatan Rakyat bermakna Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan. Kita akan laksanakan pembangunan ekonomi untuk Warga Felda dengan kaedah yang lebih baik dan sempurna.

No comments:

Post a Comment