20090528

Komen Mengenai Catatan PKM

arifabdull said...

Jepun yang ganas tu bukan je maaf dan ampun... kereta Jepun pun jadi kebanggaan.

Padahal, sejarah pendudukan Jepun lebih ganas.. siap rogol dan pancung rakyat, siap rampas kuasa raja

nor suzana said...

apa kata sebelum meninggal ni chin peng menjadi beriman.semua dosa2 diampunkan ALLAH walaupun pernah bunuh orang sesekian jumlahnya.kita pernah membaca seorang telah bertaubat dan kembali di jln ALLAH,diampunkan dosa2,malaikat dtg utk d hantar ke neraka atau syurga..akhirnya dia lebih dekat pd jln ALLAH masuk syurga.Islam tidak ajar umat berdendam,dia masih hidup..ruang bertaubat masih terbuka..siapa berani mengaku dia tahu perjalanan akhir hidupnya?INGAT TU NAJIB...

wah Reply:

Saya memang setuju dengan pandangan Dairi AMK Johor.Kita mesti mempunyai semangat memaafkan mereka yg telah insaf dari kesalahan.Insan mana yg tidak berbuat salah pada masa darah muda.Kita tunaikan harapan mereka yg telah insaf dan anggap Malaysia tanahair mereka berjumpa dengan keluarga mereka sebelum tamat hayat mereka.Angkatan Polis kita memang kuat dan kepantasan mereka mengambil tindakan menjaga keselamatan kita memang dikagumi.Apatah lagi berhadapan dengan seorang bekas penganut PKM yg tua dan uzur. Kita seharus bersedia membuat perubahan utk terima yg baik dan menapiskan fikiran yg kolot. Kita selamatkan mereka yg telah bosan dgn putar-belit BN. Kita pimpin mereka ke arah masyarakat yg penyayang , harmoni dan bersatu padu.

hantu jerangkung Reply:

apa la tak ingat ke kes kerajaan 2 hari? tak baca sejarah …. komunis membunuh orang melayu yang tuduh menjadi talibarut jepun… itu apa cerita nak maafkan ke … kau pergi tanya orang tua tua kampung… jangan main sokong… tak ingat sejarah punya manusia … nak maaf kan ke orang macam tuh … tak kena batng hidung boleh la cakap …

Anti Petualang Bangsa Reply:

Pergi jahanam dengan komunis.
Sepetutnya dalam perkara ini, semua pihak kena bertanggungjawab untuk mengeluarkan kenyataan bersama untuk mengutuk Chin Peng dan fahaman komunisnya.
Saudara jangan lupa perasaan pasukan keselamatan kita tanpa mengira bangsa yang terkorban dalam mempertahankan negara daripada menjadi negara komunis.
Bayangkan jika komunis memerintah, saya kira mungkin saudara tidak wujud dan tiada parti2 politik selain Parti Komunis Malaya yang memerintah negara. Mungkin tiada laungan azan dan barangkali kuil dan tokong (apatah lagi masjid) semuanya akan dimusnahkan.
Saudara yang dikasihi, jangan samakan puak zaman jahiliyah dgn puak yang hidup zaman komunis. Jauh bezanya. Berhati2 ckit bila mengeluarkan dalil dan fakta.
Tolong jangan politikkan isu ini. Gerakan keluarkan kenyataan. UMNO menangkisnya. Biarlah mereka yang selesaikan isu ini.
Sekali lagi……..Pergi Jahanam dengan Komunis termasuk dengan sesiapa yang bersimpati dengannya (harap2 saudara tidak termasuk dalam golongan tersebut)……………

IBN BAKAR Reply:

Isu komunis timbul kerana ini sahaja peluang be-end dapat menyambung hayatnya. Mereka cipta kembali isu ini supaya rakyat takut dan gelisah. Bila rakyat rasa tak tenteram mereka harap rakyat membatalkan niat menyokong pembangkang. Disamping itu, isu komunis boleh melupakan massa soal kerajaan Perak, soal Altantuya dan soal permainan mahkamah. Percayalah, semua pehak tak mungkin lupa kezaliman komunis baik kerajaan mahupun pembangkang.
Chin Peng memang jelas komunis. Tapi tahukah kita, sedarkah kita, nampakkah kita siapa pengamal-pengamal idea komunis yang bersarang di dalam negara? Adakah kita kenal mereka ini menguasai ekonomi, menguasai media, menguasai bidang hiburan bahkan mungkin mempengaruhi birokrasi ? Ini lebih bahaya dari institusi komunis.
Ideologi komunis wajib dikambus sedalam dalamnya………..jangan maafkan komunis!

azidi Reply:

Saudara2 sekelian. Tiada kompromi dengan PKM. Saudara2 juga jangan terpengaruh dengan permainan licik yang berlaku sekarang. Ibarat diberi betis hendakkan peha, inilah gejala yang tersirat yang perlu saudara2 renung dan fikir sedalam2nya.
Mula2 anasir ini cuba melaga2kan perpaduan Melayu UMNO, PAS kemudian apabila hampir berjaya (kesan dari politik yang ada antara PR, UMNO dan PAS sekarang)hasil dari sokongan orang2 Melayu sendiri (mungkin tanpa disedari oleh pembangkang berbangsa Melayu) maka kini usaha pula dijalankan oleh agen surbesif untuk menghidupkan semula sejarah PKM yang cuba ditunjukkan sebagai sebahagian dari pejuang negara.
Wahai saudara2ku di Malaysia, ingatlah kekejaman PKM. Usaha yang dijalankan oleh Pasukan Keselamatan Polis dan tentera dalam memerangi PKM sehingga perletakan senjata pada tahun 1988 dan 1989 (Parti Komunis Kalimatang Utara di Sarawak)sangat berjaya menjadikan Malaysia aman dan usaha pembangunan dapat diteruskan. Bayangkan berapa banyak duit yang dikeluarkan kerajaan dalam operasi menentang PKM tidak dikira jumlah anggota keselamatan yang gugur dan cacat anggota badan dalam peperangan menentang PKM. Mungkin ada diantara keluarga, sanak saudara dan sahabat saudara
Wahai saudaraku, berfikirlah mengikut jiwa bangsa dan jati diri. Jangan terikut2 sentimen buta mata dan hati untuk menerima berita yang benar. Fikirlah sedalam2nya mana yang perlu diterima atau disokong. Jangan pula saudara dianggap sebagai sebahagian dari penderhaka Melayu yang menjahanamkan bangsa Melayu. Fikirlah.

Muhammad Reply:

Woi Petualang, apa kau merepek….dan terlalu emosional ni! Kalau sikap dan pemikiran kau itu dijadikan ikutan memang sampai bila pun dunia tak kan aman. Tahukah kau bahawa ayat Qisas dalam kitab alQuran diturunkan khusus untuk selesaikan masalah balas membalas akibat dendam yang tak habis-habis sehingga berbunuhan berpenajangan di kalangan manusia. Begitu juga nabi2 dan rasul2 dihantar untuk menyedarkan manusia tentang kehidupan Salam anjuran Islam. Nah…apabila UMNO menghentam Komunis merekalah juga yang akan menjemput wakil2 Parti Komunis Cina saban tahun menjadi tetamu-pemerhati Perhimpunan Agong UMNO…siap dengan warna merah lambang serasi dengan parti Cina komunis yang kononnya mereka benci sangat. Vietnam/Vietcong pula macam mana…Jepun yang gelojoh menakluk kita bertahun-tahun boleh pula dijadikan rakan kongsi UMNO dalam banyak hal. Berubahlah dan jangan cakap lain dan jadi jaguh di depan tapi buat konspirasi jahat di sebalik tabir.

BEnd dah tak dak modal. Poraaaah.

Orang Penang

joe-kedah Reply:

Perhatian kepada amk johor,
sebenarnya saya pernah berkhidmat dalam angkatan tentera sekitar tahun 60an hingga penghujong tahun 70an. Saya tak pernah dengar pun nama aziz safian ni, mungkin ambil nama penaung persatuan bekas komando kut!.Zaman kami berkhidmat memang kominis bermaharajalela, sehinggakan jadual tukar ganti pasukan pun mereka tahu, pernah terpampang sign board dipokok balak ‘SELAMAT DATANG .. MELAYU DIRAJA, SELAMAT DATANG .. RENJER DIRAJA’. begitu lah cekap, pantas dan kejam dalam perjuangan. Chin Peng kami tak pernah jumpa, tetapi yang kerap kami jumpa Allahyarham Rashid maidin, Allahyarhamah Samsiah pakeh, Hj. Bema (Entah hidup ke mati ke tidak dapat berita). Jika diteliti dari segi sejarah perjuangan mereka, yang kami nampak dengan jelas dimata kepala kami, ketiga-tiga orang yang saya sebutkan ini, jika terserempak dengan kami didalam hutan belantara, dengan ilmu yang mereka amalkan sebagai seorang islam tulin (duduk dalam hutan lima waktu tak pernah tinggal) mereka meresap 2 ke 3 minit lepas tu terdesar suara orang memberi salam.Pernah suatu masa dalam tahun 1977, Allahyarham rashid maidin pernah mengusap-ngusap kepala kami sepelatun, masih terngiang-ngiang ditelinga ucapannya ‘MALANG SUNGGUH ANAK BANGSAKU YANG TIDAK TAHU SEJARAH PERJUANGAN KAMI, KALAU AKU NAK BUNUH BUKAN SETAKAT SEPELATUN, SATU KOMPENI PUN BOLIH, TETAPI ITU BUKAN PRINSIP AKU, AKU TERAMAT SAYANG KEPADA BANGSAKU DEMI MENGHAPUSKAN PENJAJAH’, itulah kominis melayu yang umno ucapkan tu. Sudahlah tok sah dok melalak, zaman la ni dah tak ada kominis, sedangkan nabi pun mengampunkan umatnya inikan pula kita insan yang biasa, renong dan insaflah wahai bangsa ku dari umno yang tak tahu sejarah dan tak tahu malu!

Danish Reply:

AMK JOHOR… memaafkn sifat mulia & terpuji. wlupn telah berlalu sekian tetapi kpd mrk yg pernah melalui pengalaman di seksa oleh komunis, begitu ngeri mengimbas kenangn itu. maka tu tak semua dpt memaafkn komunis. pada hemat saya, elok la kita biarkn kenangn tu lupus & berlalu.. menerima msk komunis kembali spt mgimbau kenangan lama.

raymond Reply:

Anti petualang bangsa,
Jgn tertalu ikutkan hati….. Biar sejarah jadi sejarah. Ape sebab perlu debangkitkan sekarang….. Nampak sangat ini mainan politik UMNO untuk mewujudkan perkauman.
Tidakkah pada zaman 80an dahulu satu perjanjian diantara kerjaan M’sia & PKM telah dimetrai mengenai tiadanya lagi PKM di M’sia. Perjanjian itu dinamakan DEKLIRASI HAADYAI. Tujuan perjanjian itu adalah untuk bekas2 PKM agar dapat gembali kenegara sebagai rakyat M’sia. Tapi mengapa sekarang diubah sesuka hati oleh kerjaan? Ape maksud dan tujuannya? Adakah untuk mengubah minda rakyat dari maslah ekonomi yang amat meruncingkan sekarang? Atau memindah minda rakyat terhadap barangan keperluan yang terus melambung naik? Ataukah untuk menghidupkan moto 1Malaysia Najib? !malaysia untuk siapa…., 1Malaysia untuk Malaysian atau 1M’sia untuk UMNO?????
Pikir2kanlah dari sudut semua aspek!!!!!


2 comments:

  1. Jepun yang ganas tu bukan je maaf dan ampun... kereta Jepun pun jadi kebanggaan.

    Padahal, sejarah pendudukan Jepun lebih ganas.. siap rogol dan pancung rakyat, siap rampas kuasa raja

    ReplyDelete
  2. apa kata sebelum meninggal ni chin peng menjadi beriman.semua dosa2 diampunkan ALLAH walaupun pernah bunuh orang sesekian jumlahnya.kita pernah membaca seorang telah bertaubat dan kembali di jln ALLAH,diampunkan dosa2,malaikat dtg utk d hantar ke neraka atau syurga..akhirnya dia lebih dekat pd jln ALLAH masuk syurga.Islam tidak ajar umat berdendam,dia masih hidup..ruang bertaubat masih terbuka..siapa berani mengaku dia tahu perjalanan akhir hidupnya?INGAT TU NAJIB...

    ReplyDelete