20090530

30 - 05 - 2009

08.05 am

Penilaian dan keputusan daif menyebabkan pentadbir negara kerap dipersalahan. Namun DS Najib menyalahkan faktor barat pula.

Ini tidak berlaku di Singapura, China dan Jepun. Pemimpin politik yang mentadbir negeranya berganding bahu dengan tokoh perniagaan internal dan external bagi memperbaiki ekonomi rakyatnya.

Di Malaysia, parti pemerintah lebih bimbangkan DS Anwar Ibrahim, DS Nizar , Tan Sri Khalid dan lainnya dari ehwal keperitan rakyat. Kewarasan menangani defisit diabaikan. Dunia tahu Malaysia adalah negera 'generator' yang mempunyai terlalu banyak sumber asli dan hasil tamanan ( sawit, getah dll ).

Nelson Mandela pernah berkata Malaysia adah bumi lebih kaya dari negara yang dipenuhi emas kerana sumber pertanian dan sumber asli bertali arus.

Adakah logik Malaysia dirundung desifit seperti yang diumumkan tempohari ? AirAsia contohnya, mengalami keuntungan RM 165 juta, sedangkan pengurusinya adalah berkemahiran dalam seni muzik dan hiburan.

Jelas dan pasti Perdana Menteri sekarang hanya mahir mengolah politik popular tetapi tidak berkelayakkan dalam bidang ekonomi, keselamatan dan meningkatan sasiah rakyat Malaysia kepada negara bermoral mulia dan berpengaruh.

No comments:

Post a Comment