20090507

07 - 05 - 2009

11.05 am

Polimik Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Johor menyaman Menteri Besar Johor berkaitan hak pembangunan sepanjang Pantai Lido menjadi dimensi baru dunia saman-menyaman di Malaysia.
Jumlah yang dikemukakan amat mengejutkan iaitu RM 322,000,000.00. Sememangnya Kerajaan Johor tidak mampu membayar jumlah itu jika kalah dalam saman tersebut. Ia kerana Kerajaan Johor diketahui umum mempunyai hutang keliling pinggang.
Menteri Besar Johor yang dikenali umum 'kaki zapin' telah mengarahkan para hulubalangnya menangkis saman tersebut. Dari segi moral, kerajaan BN Johor ibarat 'perintah syok sendiri'. Pada peniaga bumiputera sudah terpinggir sejak dahulu lagi, terutama mereka yang tidak berparti. Mereka yang menyokong parti pembangkang semesti dibaham mentah-mentah.
Mungkin saman ini Abdul Ghani Othman menjadi mangsa kedungguan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam berjanji kontrak tersebut. Tetapi rakyat johor juga sedar Nusajaya juga dimonopoli oleh bukan dari golongan bumiputera. Tidak perlu diperbetulkan keadaan ini. Tindakan selanjutnya menukar kerajaan kepada Pakatan Rakyat.
Saya yakin Pakatan Rakyat ada solusi terbaik menyelesaikan permasalahan ini dengan konsesi labih baik untuk DPMMJ.

No comments:

Post a Comment