20100818

CHUA - TPM - MCA - UMNO

Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengingatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa keadaan sosio-ekonomi Malaysia telah berubah dan sehubungan itu, tidak perlu baginya mengungkit lagi pertumpah berdarah 13 Mei 1969.


Dalam kenyataan hari ini, Chua melahirkan rasa kecewa dengan amaran Muhyiddin semalam yang mengingatkan MCA supaya jangan terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga boleh menjejaskan kestabilan dan keharmonian antara kaum di negara ini.

“Keadaan sosio-ekonomi Malaysia hari ini adalah jauh berbeza daripada 1969 di mana rakyat Malaysia kini mampu mengadakan perbincangan rasional tanpa perlu memalu gendang perang perkauman.MCA hanya mendesak ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.

Chua berhujah ia hanya boleh dicapai melalui liberalisasi sektor minyak, gas dan telekomunikasi serta pemotongan subsidi. Selain itu, sistem tender yang sebelum ini memihak kepada bumiputera perlu digantikan dengan sistem terbuka.

NOTA PENCATAT

Selagi rasuah yang dipeloporioleh kerajaan Umno/BN masih bermaharajalela di negara ini, tuntutan Chua tidak akan tercapai. Ekuiti 30% dikurangkan akan dilihat sebagai ancaman kepada Kroni Umno dan gendang perkauman mula dipalu.

Begitu juga sistem tender terbuka, ianya tidak akan berjaya sepenuhnya selagi RASUAH masih menjadi amalan pemimpin negera. Kerajaan perlu serius menangani rasuah dan perasuah.

Tuntutan Chua akan dinilai oleh Umno sebagai ancaman Melayu. Sentimen perkauman akan menarik Umno menentang MCA dan sebaliknya kekecewaan tuntutan tersebut akan mengakibatkan orang-orang MCA benci/meluat dengan Umno.

No comments:

Post a Comment