20091126

Ketua Polis Kulaijaya Kalam - Kabut Dan Melindungi UMNO

JOHOR BAHARU: Polis hari ini menafikan ia membatalkan ceramah yang dihadiri Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kulai dua hari lepas adalah kerana desakan Umno.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya Supt Zulkefly Yahya berkata pembatalan ceramah itu dilakukan kerana polis tidak meluluskan permit dan bukannya polis mengikut telunjuk Umno seperti yang didakwa oleh Anwar.

"Saya sebagai Ketua Polis Daerah tidak pernah meluluskan permit dan saya telah menasihatkan penganjur supaya tidak mengadakan ceramah namun penganjur meneruskan juga," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Zulkefly berkata permit ceramah itu tidak dikeluarkan disebabkan faktor keselamatan dan ketenteraman awam selain bagi mengelak penyebaran fitnah oleh pihak tertentu yang boleh mengelirukan pendengar.

Aktikel diatas sebahagian petikan dari berita Utusan Malaysia semalam, Rabu.

Pencatat menganggap jika benar Zulkefly berkata demikian ia adalah penipuan serius oleh pihak Polis. Tidak sepatutnya seorang ketua Balai Polis mengelirukan umum.

Dengan jelas dihadapan pencatat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ribuan pengunjung dan peguam , Zulkefly menyatakan ceramah tersebut dibatalkan disebabkan bantahan dari penduduk tempatan.

Pencatat diberitahu pula ketika berada di Balai Polis Kulaijaya ceramah dibatalkan kerana bantahan Pemuda UMNO Kulai bukannya penduduk tempatan. Ia memperlihatkan tiga kenyataan berbeza.

Pencatat yakin ia adalah agenda politik UMNO bukannya faktor keselamatan dan hasutan-fitnah. Jika benar Anwar Ibrahim memfitnah dan menghasut rakyat.

Pencatat mencabar Zulkefly menfailkan dakwaan dimahkamah terhadap Anwar Ibrahim diatas kuasanya sebagai Ketua Polis Daerah. Jelas, jika tiada kertas siasatan dan pendakwaan, Zulkefly adalah pegawai Polis yang memfitnah kami dan berniat jahat.

Ceramah Anwar Ibrahim yang lepas di Taman Umniversiti, Parit Raja, Sekijang dan lain-lain tiada unsur fitnah, tiada kekacauan dan pergaduhan. Jelas Zulkefly dibayangi UMNO dalam tindakannya.

No comments:

Post a Comment