20100928

Pertembungan Mesra Perwira AMK

Tanggal 03 Oktober 2010 adalah hari terakhir pemilihan pimpinan Cabang dan pencalonan pimpinan pusat. Walau tersebar mengatakan beberapa Cabang terdapat bantahan. Pencatat yakin masalah ini bakal diatasi dengan bijaksana.

Pencalonan AMK Pusat tidak kurang hebatnya. Shamsul Iskandar Mohd Akin kini mendahulu pencalonan walaupun ada ura-ura beliau bertanding Naib Presiden. Tidak dinafikan juga khabar angin beliau bakal dilantik Ketua Penerangan.

Namun apa juga tanggapan, Shamsul Iskandar yang mesra dipanggil Sam bergitu ampuh dari segi pencalonan dan sokongan akar umbi. Boleh dikatakan disetiap cabang nama beliau dicatat untuk pencalonan.

Ramai ahli AMK beranggapan Sam bakal mempertahankan Ketua AMK. Apa yang menarik, beliau mendapat pencalonan tertinggi jika dihitung dari semua pencalonan. Sam calon paling popular setakat ini.

Rafizi Ramli, calon dokongan 'Inspirasi Selangor' berkeyakinan mampu menandingi calon-calon lain. Alasan beliau bagi merebut Ketua AMK agak mudah dan mantap, " 4 juta belia perlu nafas Harapan Baru".

Chegu Bard panggilan mesra dan gagah diantara anak muda diseluruh negara. Tirai Besi bukan lagi ugutan yang yang merendahkan motivasinya. Pemerhati berkata, jika Sam berundur dari pertandingan Ketua AMK, jawatan itu bukan impian lagi.

Hasmi Hashim, hadir kali ke-2 dengan pendekatan terbaru. "Budayawan perlu dinobat dan Perdana Menteri usah gentar diundi terus dari rakyat". Sautu cetusan kepada pemikiran lebih dewasa dan berani. Anak jati jawa Parit Solung, mengelarkan diri 'calon underdog'.

Johor tidak lesu dari persada AMK. YB Amirruddin Shaari dan Khairul Annuar ( Jonnah ) kedua-duanya dari Pontian dan Layang-Layang. Amiruddin pernah menjawat Ketua AMK Johor selama 2 tahun.

Manakala Jonnah pernah ditahan ISA dan bertanding di Parlimen Pekan menentang DS Najib Tun Razak. Mereka berdua diketahui umum bertanding Timbalan Ketua AMK Pusat.

Dalam semua catatan pencatat ini, pencatat ingin merumuskan satu pekara. Siapa sahaja Ketua dan Timbalan AMK, musuh kita adalah siapa yang menzalimi bangsa sendiri. Mungkin juga UMNO, mungkin juga FELDA, mungkin juga MCA, mungkin juga MIC.

Yang pasti mereka yang tersebut diatas adalah pendokong Reformasi dan Harapan Baru. Terima mereka ini sebagai pewira bangsa abad ini.

Pembaca dan pengundi lebih pintar dari pencatat. Mengundilah dengan semangat demokrasi.. Ayuh kita ke Pilihanraya Kecil DUN Galas dan rempuh kezaliman.

1 comment:

  1. Macamana nak kawal Pakatan Rakyat?
    Macamana nak jaga kepentingan Islam, bila berkuasa sok?
    Macamana nak jd ketua pimpinan negera?

    Mesyuarat kita sendiri pun tak bley settle...malu gua bro..apa nak jawab..

    ReplyDelete