20100213

Legenda Tahun baru Cina

Bebrapa tahun lepas seorang rakan bertanya, Bilakah daun getah luruh ? Pencatat tersipu-sipu tidak tahu jawapan. Beliau menjawab, "raya cina laaa..".

Seperti lumrahnya dedaun pokok getah akan gugur pada tahun baru cina, namun ia tiada kaitan dengan agama. Daun getah gugur kebetulan iklim katulistiwa.

Tahun Baru Cina lebih dikenal sebagai Tahun Baru Imlek. Kata Imlek : Im = Bulan, Lek = penanggalan) berasal dari dialek Hokkian atau mandarinya yin li yang berarti kalender bulan. Perayaan Tahun Baru Imlek.

Imlek merupakan sistem kalender lunisolar yaitu gabungan dari sistem kalender bulan dan kalender matahari. Tahun Baru Imlek dikenal juga sebagai Tahun Baru Cina dan Festival Musim Semi (Chun jie).

Tahun Baru Cina tahun 2010 mengikut kelandernya merupakan tahun Harimau.
Perayaan Tahun Baru Cina juga dikenal sebagai Chūnjié.

Mitologi Tahun Baru Imlek. Berdasarkan cerita rakyat dan legenda kuno, tahun baru cina dirayakan ketika orang cina berhasil melawan haiwan mitos yang disebut sebagai Nian yang bererti tahun dalam bahasa cina.

Kepada rakan-rakan yang beragama Buddha, pencatat mengucapkan tahun baru cina. Usah gentar mencari dan menegakkan kebenaran hakiki.

No comments:

Post a Comment