20090305

05 - 03 - 2009

6.06 pm
Esok 06-03-2009, saya akan menyertai YB Boo Chen Hau ke Kukup Pontian bagi melawat dan menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada mangsa ribut. Kepada sesiapa terutama ahli PKR diseru turut serta.
*
12.44 pm
Mudah bagi saya mencanang cadangan ini. Bumiputera-malayu UMNO pasti mengatakan saya penghianat jikalau saya seorang MP memperkatakan ini di Dewan Parlimen. Mungkin kecaman akan saya terima lebih teruk dari yang YB Karpal Singh terima. Demi bangsa anakketurunanbangsa melayu saya rela dicemuh. Dasar keutamaan perkauman khusus pada melayu menyebabkan melayu sekarang begitu tertinggal, lemah dan sembab.Perlaksanaaan politik dunggu kerajaan BN-UMNO menyebabkan jenayah berleluasa. Institusi Agama dijualbeli.
Punah sudah bangsa melayu.
*
9.39am
Daripada Nurulamin Abu Bakar
*
Saudara Zabidie,
Harapan saya selaku rakyat marhaen, jika PR betul2 melaksanakan apa yang dikatakan “ketuanan rakyat” seperti yang dilaung2kan selama ini, ATAU PR sebenarnya adalah klon kepada BN yang sudah memerintah 51 tahun. Maklumlah, BN sudah tua, PR nampak “remaja” di mata rakyat. Takut2 buat benda yang sama akhirnya.
Terutamanya, PKR, walaupun parti berbilang kaum, harus membuang imej UMNO. Tapis pemimpin2 tertinggi terutamanya “bekas” pemimpin UMNO yang diterima masuk, kerana mereka akhirnya akan membawa perangai UMNO ke dalam parti anda. Saya melihat PAS amat konsisten dengan perjuangan mereka walaupun ditawar wang dan kuasa. Tengok apa jadi dengan wakil PKR dan DAP di Perak sehingga sanggup “lompat parti”. Mereka ini “Lemah dalam perjuangan”.
Mungkin juga dasar kerajaan selama ini yang dianggap “Aparteid” oleh PR akan lagi dikitar semula jika PR diamanahkan oleh rakyat. Mungkin hanya diberi penjenamaan baru sahaja.
Satu lagi, ketuanan rakyat memang wujud, tapi bukan di Malaysia. Contoh terdekat, Indonesia dan Filipina. Ketua kerajaan yakni Presiden terus dipilih oleh rakyat. Sehinggakan siapa2 dari kalangan rakyat waima bekas pelakon pun, berpeluang menjadi Ketua Kerajaan. Itulah ketuanan rakyat yang diperjuangkan oleh golongan2 tertentu di negara ini.
Maka, berani kah kita semua membuat perubahan???
Saya berdoa ianya tidak akan berlaku. Harap2 “ketuanan rakyat” slogan ciptaan DSAI hanyalah satu reformasi pada “ketuanan melayu” yang sedia ada.
Kita tunggu dan lihat!!!

*
07.27 am
Sebenarnya, apartheid dimulakan untuk membantu Bumiputera Orang Putih di afirka Selatan dengan konsep "separate development", makna pembangunan juga untuk kaum masing-masing sebaik Ketuanan Afrikaner ditegakkan (Orang Putih berketurunan Belanda). Tetapi dasar apartheid lama-lama menjadi dasar untuk mempertahankan kedudukan sosiekonomi dan poltik segelitir elit berkuasa (pada wanktu itu minoriti orang putih) apabila mengabaikan kepentingan majoriti orang hitam, Orang Melayu Cape, orang india, dan orang hitam. Makna apartheid bermaksud Bumiputeraism disalhgunakan untuk kepentingan segelintir elit berkuasa, di dalam konteks Malaysia Umnoputera+MCA+MIC. mengambil alih Putra Jaya akan ada satu dasar yang betul2 akan dapat memberi “kesamarataan” kepada semua rakyat malaysia.Saya hanya mampu memerhatikan, samada PR


Dr. Boo Cheng Hau
*
YB Dr. Boo dan rakan-rakan.
Tidak mengapa jika diasaskan oleh entiti mana. Sejarah meningkatkan ilmu dan sepadan kepada kenistaan. Secara jujur sebagai melayu-bumiputera saya lihat sistem quota menyebabkan bangsa melayu-bumiputera menjadi pasif. Aparteid kaum cina juga berlaku di Singapura. Di Indonesia, masyarakat kaum cina terpaksa mengunakan nama pribumi untuk mengecapi sedikit advantage. Masyarakat mat black sudah dinaik taraf di barat. Si Obama memecah dominasi perkauman minoriti, dan banyak mat black lain telah banyak menjadi Trillionair.
Golongan bangsa tertekan-tertindas lebih berjaya pada amnya. Pasti conggakan saya, melayu-bumiputera akan kecapi kecemerlangan jika menjadi bangsa tertinggal.
Perkiraan saya, tidak perlu diperdebatkan Aparteid ini dengan BN-UMNO. Kita kuasai sahaja Putrajaya dan hapuskan sistam quota-aparteid. BN-UMNO tidak pandai berdebat !

1 comment:

  1. Isu ini saja dimainkan oleh si umNO/Barisan Nasional, jadi kepada semua ahli2 parti...JANGAN terpengaruh sangat, jangan sampai kawan gelarkan 'bahalol'...pe bodoh sangat termakan isu.-skubi

    ReplyDelete