20090323

23 - 03 - 2009

5.30 pm
Jawah Gerang sebagai calun Pakatan Rakyat dari KeADILan untuk bertanding dalam pilihan raya kecil DUN Batang Ai. Juga diumumkan ialah pemilihan saudara Nicholas Bawin sebagai Pengarah Operasi Pilihan Raya.
Kini dua kerusi yang diperuntukkan untuk PKR telah diumumkan. Walaupun AMK Johor tidak terlibat secara rasmi ke Sarawak namun saya diberitakan AMK Pusat telah menusunatur jentera ke Batang Ai. Jika terdapat anggota AMK Johor yang ingin berkhidmat , sila hubungi saya atau Sdr. Azam Basri . Saya dimaklumkan kemenangan menakjubkan menanti PKR disana. Malah beberapa kejutan bakal berlaku. Ayuh ranapkan BN.
12.30 pm
Sebentar tadi, seorang Special Branch telah menghubungi saya. Kami bersembang melalui telefon mengenai isu terkini tolakcampur politik tanahair. Saya lebih mengutarakan pentadbiran BN-Umno yang sudah tidak releven dikacamata masyarakat dan media.
Lebih kurang setengah jam perbualan tersebut, rasionalnya kebimbangan pihak berkuasa pada isu-isu Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Berkemungkinan mereka bimbang jika Pakatan Rakyat memerintah akan berlakunya jenayah lebih teruk dari yang 'disajikan' oleh BN-Umno. Diakhir perbualan kami, beliau mempelawa saya untuk 'beramah-mesra' dengan pegawai atasannya .
Insyaallah malam ini mungkin saya ketemu mereka. Pengalaman saya yang telah sudah, terlalu banyak intipan dan ugutan tangkapan dilakukan oleh pihak Polis terhadap saya dan rakan-rakan yang lain. Saya berharap tugas mereka tidak berat sebelah semasa menjalankan tugas.

7.41 am
Berapa minggu lepas saya mengupas mengenai dokumen Ketua AMK Kepala Batas yang menjadi kekalutan PKR Pulau Pinang dan beliau dipanggil oleh Lembaga Displin. Saya tidak mahu ulas pekara tersebut, bukan kerana saya takut dipanggil kali ke-2 oleh badan tersebut.
Apa yang ingin saya katakan ialah dua hasil keputusan berbeza.
1. Mohamad Fairus Khairuddin meletakkan jawatan kerana ingin 'menyambung belajar'.
2. Datuk Seri Mohd. Ali Rustam hanya tidak dibenarkan bertanding yang terbukti melakukan rasuah . Tetapi dikekalkan Ketua Menteri Melaka.
Mereka berdua dilibatkan dengan jawatan Timbalan. Saya tidak mengetahui secara terperinci dua permasalahan tersebut. Tetapi PKR adalah parti berjiwa rakyat. Yang bersalah tetap bersalah serta tidak boleh memimpin, kerana rasuah adalah najis segala jenayah dan musuh No. 1 Malaysia. Dua hasil keputusan tersebut memperlihatkan SPRM semakin dunggu dalam menjalankan tugas mereka.
Amanah dan 'akujanji' sebelum menjalankan tugas tidak dipatuhi. Jika Tun Mahathir Mohamad berkata Tan Sri Muhammad Taib tidak reti berbahasa orang putih dan tidak layak menjadi Tmbalan Presiden Umno. Maka SPRM boleh juga dilebelkan sebagai lembu yang tidak pandai membaca. Ratusan lapuran dibuat keatas penjenayah politik BN-Umno tetapi malangnya mereka tidak pandai membaca.

No comments:

Post a Comment