20101207

Menjana Hijrah Bagi Mengecapi Keagungan Islam

Bagi bukan Islam mungkin mereka kurang mengerti maksud Maal Hijrah, peristiwa Hijrah Nabi SAW dan bagaimana tahun Hijrah dicatatkan.

Perbezaan tahun Hijrah dan Masihi iaitu catatan setahun kurang 15 hari dari tahun Masihi. Jika tahun Masihi berjumlah 365 hari, manakala tahun Hijrah 350 hari. Ia juga dicatat dalan 12 bulan.

Keperluan Nabi Muhammad SAW berhijah adalah kerana perintah Allah SWT bagi mengembangkan Islam agama suci. Peristiwa Hijrah tersebut disaluti dengan kejadian pilu, Maha Keagungan Allah SWT dan menyerikan Tanah Suci Madinah.

Lantaran dari itu terdapat dua peristiwa keagungan Islam dimana Al Quran diturunkan didua tempat iaitu Mekah dan Madinah.

Dua Tanah Haram yang tidak boleh dimasukkan kaum kufar iaitu Mekah dan Madinah. Dua pusat penyebaran asal Islam nabi akhir zaman iaitu Madinah dan Mekah.

Dua golongan-kaum arab iaitu Mekah yang digelar bangsa 'arab degil' dan Madinah, bangsa 'arab lembut'.

Nabi SAW lahir di Mekah dan tahun ke-7 Hijrah Nabi SAW berhijrah ke Madinah dan wafat di Madinah selepas menunaikan Haji Widaq.

Peristiwa pilu penghijaran Nabi SAW disabut oleh meriah oleh penduduk Madinah yang ketika itu belum mengerti Agama Islam. Masjid Quba mencatat kegembiraan itu.

Penghijran ke Madinah memberi erti besar pada kejayaan Islam ketika itu, selepas itu dan sekarang. Maka Nabi SAW bersabda dengan maksud, selepas ke Mekah ( Haji atau Umrah ) ziarahlah ke Madinah . Iaitu Makam Nabi SAW yang berada didalam Masjidil Haram.

Ada yang berpendapat lepasnya Nabi SAW dari kepungan para perkasa kaum kufar arab jahilillah kerana mereka ditidurkan. Ada yang berpendapat NAbi SAW melepasinya kerana bergerak sepentas kilat. Allahualambisaw.

Maka keperluan penghirahan kita kepada yang lebih baik lagi cemerlang adalah sautu tuntutan.

Ia merangkumi dari segi ibadah, kekeluargaan, sasiah, peradapan, pemikiran dan pemerintahan.

Jika pemerintahan Islam sekarang berlaku dengan pelbagai kezaliman. Fardu kifayah untuk kita merubahnya.

Maka berusahlah kita menukarkan pemerintahan yang ada sekarang kerana kita mahu kejahatan, kekejian, rasuah dan kezaliman seperti yang sedia ada dikuburkan.

Berdoa dan beriltizam diantara kita agar dikukuhkan iman agar tidak lari dari perjuangan suci. Jika ada yang berjuang kerana nama, pangkat dan kontrak.

Masih ada peluang untuk kita membersihkan diri. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui didalam hati kita. Mampukah kita menipu Maha Pencitpa.

No comments:

Post a Comment