20101018

Bajet 2011 : UMNO Kaya, Penjawat Awam Merana

Kita dibentangkan cadangan Bajet 2011 yang disorak sorai oleh juak pengampu. Mereka berkata inilah Bajet terbaik sepanjang BN-UMNO memerintah.

Unjuran ekonomi dikatakan meningkat dengan angka yang dimegahkan. Malangnya ia mungkin angka menyedapkan skrip bukannya kepada penjawat awam.

Tiada pengumuman diberikan bonus untuk 2011 kerana Datuk Seri Najib Razak berkata, "kerajaan tiada mempunyai dana yang mencukupi". Pembaca boleh agak apa yang sebenarnya berlaku.

Jika disebut billion sana billion sini tetapi tidak mampu membayar bonus. Mungkin kerajaan tidak menghargai pejawat kerajaan. Mungkin juga Najib Razak ingin melakukan 'surprise' sebelum pembubaran Dewan Rakyat.

Selepas anggota Polis sahaja diumumkan kenaikkan gaji tahun ini. Tiba giliran pengawal keselamatan diumumkan gaji minima.

Bagaimana pula dengan kementerian dan jabatan lain ?. Adakah dengan gaji yang rendah . Adakah Najib Razak membenarkan mereka melakukan sesautu untuk menampung kos sara hidup yang saban hari meningkat.

Pencatat merasakan Najib Razak 'mengizinkan' penjawat awam mengamalkan rasuah dan pecah amanah.

Tentunya Najib Razak dan penjawat Kementerian Kewangan tahu berapa baki gaji penjawat kerajaan setelah ditolak pelbagai caruman dan pinjaman. Ada yang membawa balik kurang RM50.00 setiap bulan kerana pelbagai potongan.

Seperti diketahui umum, gaji penjawat awam ketinggalan jauh jika dibandingkan dengan Singapura, Hong Kong dan sangat jauh dibandingkan dengan Jepun.

Kerajaan sibuk membina prasarana dan lebuhraya terutama di Kuala Lumpur. Agak malang bagi penjawat awan, mereka mahu membayar tol dengan wang dari mana ?

Kesedaran yang rendah. Pencatat lihat Bajet 2011 berat sebelah. Bajet Rangsangan pula tidak disebut kecapaiannya. Jika negara mencapai keuntungan seperti dibacakan tempohari. Mengapa penjawat awam diabaikan.

Maka Najib Razak boleh dikatakan suka membaca teks Bajet 2011 yang disediakan daripada penasihatnya dan tidak menyelami kepayahan rakyat dan penjawat awam.

Maka kita boleh lihat siapakah Ketua Bahagian dan Pemuda UMNO yang tiada rumah dan kereta mewah. Menteri UMNO pula, siapa yang tiada akaun bank diluar negara. Maka Bajet itu sebenarnya untuk siapa.

Untuk raykat atau UMNO ?

No comments:

Post a Comment