20101119

Indeks Rasuah Malaysia paling COROT

Imej Malaysia selama 53 tahun di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional telah mengalami kerosakan yang teruk di mana ia telah ditarafkan sebagai negara terburuk di Asia Pasifik oleh badan membanteras rasuah, Transparency International (TI) sejak 1995.

Dalam laporan terbaru TI, Malaysia telah diletakkan dikedudukan paling corot dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) sejak penilaian itu dibuat 16 tahun lalu.

Mendedahkan perkara ini di Parlimen, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata Malaysia telah jatuh dari tangga 23 daripada 41 negara pada 1995 dengan mata sebanyak 5.28 kepada kedudukan nombor 56 dengan mata sebanyak 4.4 pada tahun 2010.

Malaysia ketika itu berada di tangga ke enam sebaris dengan negara maju seperti New Zealand, Australia, Hong Kong, Singapura dan Jepun di kalangan negara Asia Pasifik.

"Selepas 16 tahun dan banyak kempen anti-rasuah dijalankan termasuk dua rang undang-undang anti-rasuah digubal dan mentransformasi Badan Pencegah Rasuah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang melibatkan dana awam yang besar, Malaysia terus dihantui dengan penarafan CPI pada tangga ke-56 sama seperti tahun lalu tetapi dengan mendapat mata yang lebih rendah iaitu 4.4 dan di tangga ke-11.
.
Baca Seterusnya :
.
Nota Pencatat:
Kerajaan tidak serius menangani gejala Rasuah dalam negara. Kebanyakkan perasuah negara terdiri daripada kakitangan awam dan menteri-menteri dari kalangan Umno/BN. Mereka merasakan "Tanpa Rasuah, Mereka Akan Jatuh". Mana mungkin rasuah akan dihapuskan.
.
Kesedaran rakyat tentang bahaya rasuah perlu jelas. Untuk menghapuskan rasuah secara total, rakyat perlu menghapuskan Umno/BN terlebih dahulu. Selagi kuasa ditangan mereka, selagi itu gejala rasuah tidak ditangani dengan kesungguhan.
.

No comments:

Post a Comment