20100611

DARJAH KEBESARAN DATUK SERI CHUA JUI MENG DITARIK BALIK

Anwar mohon mengadap Sultan Johor
Christine Chan
Jun 11, 10
12:44pm
http://malaysiakini.com/news/134250


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memohon mengadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar berhubung penarikan balik darjah kebesaran yang dianugerahkan kepada Datuk Chua Jui Meng.


Menulis dalam tweetnya pagi ini, Anwar berkata beliau terkejut dengan penarikan balik anugerah tersebut, tetapi mendakwa Chua menerima berita itu dengan tenang dan tabah.

Semalam, Chua - bekas pemimpin MCA yang kini menyertai PKR - telah dihubungi setiausaha Majlis Diraja Johor, Datuk Ramli Abdul Rahim, yang memintanya memulangkan semua darjah kebesarannya.

Chua yang kini merupakan anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, dianugerahkan darjah kebesaran itu oleh Sultan Mahmud Iskandar.

Anugerah tersebut membawa gelaran 'Dato Paduka Makhota Johor' dan 'Seri Paduka Mahkota Johor'.

Bagaimanapun, Chua tidak dimaklumkan sebab mengapa anugerah tersebut ditarik balik. Sebaliknya, beliau dimaklumkan bahawa pihak istana tidak perlu menyatakan sebab-sebabnya.


NOTA PENCATAT:


Chua Jui Meng kelihatan tenang walaupaun kehilangan darjah kebesaran anugerah Sultan Mahmud Iskandar. Bagi setengah-setengah pemimpin, Darjah Kebesaran tersebut amat bermakna sebaliknya ianya tidak bererti buat Chua Jui Meng.


Pencatat melihat hal ini berlaku ada hubung kait dengan politik. Dimaklumkan secara sulit, 3 pemimpin umno/BN Johor menemui Tunku Sultan Johor meminta agar gelaran "Datuk Seri" Chua Jui Meng ditarik balik. Bertujuan untuk menakutkan pemimpin yang punya gelaran Datuk/Seri daripada menyertai Pakatan Rakyat.


Takut sungguh umno/BN dengan kemaraan Chua Jui Meng di Johor. Memang wajar ditakuti kerana beliau adalah Pengerusi Gerak Tawan Negeri Johor. Beliau juga telah berjaya menyedarkan dan menarik masyarakat Cina untuk menolak BN. 85% masyarakat Cina Johor Beralih kepada Pakatan Rakyat. Walauapapun tindakan gila yang bakal dilakukan oleh umno/BN, PRU 13 bakal menyaksikan kemusnahan kekuasaan umno/BN. BN akan tumbang.


Wajarkah kalau Datuk Seri Chua Soi Lek juga dilucutkan gelaran Darjah Kebesarannya???? Beliau memang terbukti dengan skandal sex.


Datuk Seri Abdul Ghani Othman juga ada skandal sex. Di Singapura, di sebuah hotel ( tidak didedahkan namanya ). Datuk Seri Najib Tun Razak, lagilah banyak skandalnya...


Sepatutnya mereka ini lebih layak ditarik balik gelaran darjah kebesaran masing-masing. Nantikan pelucutan darjah kebesaran daripada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Amat benarlah yang diungkapkan `berjuang bukan kerana mengejar pangkat atau kedudukan`. Chua Jui Meng membuktikan dan mendahului yang lain.. Syabas Chua Jui Meng. Gelaran Datuk daripada Sultan Pahang dan Selangor masih dikekalkan lagi.

No comments:

Post a Comment