20090829

* Penggor Bermaksud Bodoh Yang Keterlaluan


Pencatat mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Ong Teat Kiat, kerana menyambut hari kemerdekaan penuh bermakna tahun ini.

Sambutan Hari kemerdekaan tahun ini disambut penuh gilang-gemilang di persekitaran Dewan Parlimen. Alasannya, bimbang wabak H1n1 merebak yang sebelum ini dirancang disebuah studium.

Siapa diantara anda yang boleh terima alasan penggor* ini. Alangkah baik jika pihak penganjur mengatakan bimbang Datuk A.Samad membawa hulubangnya membawa sepanduk untuk berkempen disegenap inci studium untuk meneruskan kempen isu bahasa.

Pencatat akan menyambut sambutan Hari Kemerdekaan ini dengan penuh syahdu kerana rakyat Malaysia tidak mampu membeli jalur gemilang (dipinjamkan dari kata-kata Rais Yatim semalam).

Pencatat juga merasa terharu kerana Pak Samad tidak dapat mengerakkan hulubalangnya sambutan kemerdekaan tahun ini. Tahniah buat Tun Abdullah Badawi kerana dilantik sebagai Pengerusi IKIM. Penghormatan Najib Razak kepada Abdullah untuk merealisasikan Islam Hadhari.

Hari ini terpampang di akhbar, rakyat Malaysia dipenggorkan* lagi. Kononnya RM100 juta lagi akan agihkan kepada rakyat miskin melalui pemberian saham. Pencatat mencabar disenanraikan nama dan jumlah penerima 100 juta tersebut . Pencatat percaya Perdana Menteri yang terbiasa menipu, bulan Ramadhan pun ketagih untuk mempenggorkan rakyat miskin.

Sebelum ini beberapa tokoh akedemik dan politik Pakatan Rakyat mencabar kerajaan untuk disenaraikan angka dan penama yang disalurkan untuk Bajet Rangsangan yang berjumlah puluhan billion. Oleh kerana angkaan tipu, satu data pun tidak umumkan. Bajet Tahunan dilebelkan sebagai Bajet Rangsangan. Kita dipenggorkan lagi.

Pilihanraya Kecil yang telah sudah, para penganalisis Umno-BN berkata pengundi muda dianggap 'Pengundi Nomad' atau 'Pengundi Atas Pagar'. Ia adalah penghinaan terhadap pengundi berusia 21-45 tahun. Penganalisis politik beranggapan mereka sahaja bijak dan professional, pengundi muda tiada pengetahuan dan penggor*.


RM100 juta yang Datuk Seri Najib Razak umumkan semalam juga akan menjadikan rakyat miskin akan mampu membeli berlian-mutiara seperti milik Rosmah Mansur. Malah duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan kemewahan Datuk Seri Khir Toyo.

No comments:

Post a Comment