20091129

Catatan Eidul Adha Dan Ibadah Qurban

Sejarah silam yang menceritakan peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim A.S terhadap Nabi Ismail A.S bukannya legenda mitos. Ia adalah peristiwa kebanggaan Allah S.W.T disaksikan oleh para malaikat.

Sebelumnya Nabi Ibrahim A.S adalah seorang nabi yang terkenal dengan sikap suka mengorbankan haiwan ternakan serta mengagihkannya bagi menunaikan hak masyarakat sekeliling.

Apabila baginda telah bernazar untuk mengorbankan anaknya setelah sekian lama tidak mendapat zuriat. Pabila mendapat zuriat dan sampai ketikanya Ismail A.S berusia kanak-kanak maka mimpi tuntutan nazarnya diwahyukan.

Kibas (kambing) digantikan semasa penyembelihan kali ketiga setelah mata pisau gagal menebusi leher Ismail A.S.

Iltizam qurban Ibrahim terhadap Ismail A.S menjadi sunnah sehingga hari ini demi memertabatkan kesucian Islam dan menunaikan hak seagama yang memerlukan bantuan selain zakat, sedekah dan hadiah.

Sudah sampai ketikanya 'Dacing dan Keris' diqurbankan demi memertabatkan bangsa dan negara. Seruan Allah dan Rasul agar memerangi golongan munafik, fasik serta ingkar bukannya sekadar kalimah sahaja.

Sebagai pejuang keadilan, perlunya kita korbankan parti yang telah menyelewang terhadap bangsa dan tanahair. Usah bersetongkal dengan penghianat negara.

No comments:

Post a Comment