20110429

PKR Johor failkan Saman Polis Kulaijaya

29/4/2011 - PKR Negeri Johor hari ini telah memfailkan saman keatas Ketua Polis Kulaijaya Zulkifli Yahya dan PDRM di Mahkamah Tinggi Johor Bahru pagi tadi. PKR diwakili oleh Peguam Hassan Karim.


Kes melibatkan pencerobohan dan gangguan Polis Kulaijaya yang diketuai oleh Tuan Zulkifli Yahya ketika Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri 8hb Oktober 2010 bersamaan 29 Syawal 1431H yang lalu.


Majlis tersebut yang sepatutnya berjalan dengan baik telah diganggu oleh pihak polis. Ketika Datuk Chua Jui Meng sedang menyampaikan ucapan Hari Raya, Tuan Zulkifli Yahya telah menghampiri beliau dan merampas microfon dan mengakibatkan mikrofon patah. Beliau melarang majlis tersebut diteruskan sedangkan majlis tersebut adalah majlis keraian sama seperti majlis perkahwinan.


Majlis menjadi kecoh, para tetamu yang hadir turut menjadi marah. Sebelum itu polis telah membuat beberapa sekatan jalan raya semata-mata mahu menghalang orang ramai menghadiri majlis tersebut. Sebuah bas yang dipenuhi tetamu PKR dilarang memasuki laluan itu mengakibatkan penumpang terpaksa berjalan kaki lebih 2 KM.


Anggota polis dan SB sekitar 30 orang telah berkampung lebih awal disekitar kawasan majlis tersebut. Atas dasar kemanusiaan, Mereka semua turut dijemput sama menjamu selera. Rupa-rupanya mereka ini memang pelahap, makan banyak, bertambah-tambah. Ada dikalangan mereka menyatakan bahawa mereka tidak makan sejak pagi lagi...


"Orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita merasa". Rupanya polis-polis ni memang dari baka yang tidak mengenang budi langsung. Kita sudah beri mereka makan, tapi sebaliknya mereka menggigit kita pula malah mahu memakan kita. Memang tidak layak untuk berbaik-baik dengan mereka. Memang layak pun ada dari kalangan rakyat memanggil mereka anjing.


PKR Negeri Johor tidak teragak-agak akan menyaman mereka. Kekejaman mereka mesti dihentikan. Mereka hanya menjadi barua Umno/BN sahaja. Tindakan mereka hanya menjadikan rakyat benci. Hilang keyakinan terhadap polis. Kita bertemu di mahkamah...


* Kempen saman Polis -

Kalau ada sesiapa yang tidak berpuas hati terhadap polis, ayuh SAMAN POLIS