20091105

Fahaman Wahabi Sesat Di Malaysia ?

Di Jabatan Agama Johor dan Majlis Agama Islam Johor fahaman Wahabi tidak diiktiraf atau dianggap gologan sesat.

Namun ada seorang-dua Ustaz yang belajar dari Universiti Mekah-Madinah dan lain-lain Perguruan Pondok masih diterima kerja dan berdakwah disitu.

Ia dikatakan bertentangan dengan penganut Mazhab Shafi'e yang umumnya diiktiraf di Malaysia. Kelantangan Dr. Asri Zainul Abidin bukan pekara baru.

Sekitar tahun 1980'an Ustaz Hashim A. Ghani juga menjadi kontravasi di Negeri Sembilan. Beliau telah menubuhkan Sekolah Pondok di Kuala Pilah, Negeri Sembilan berteraskan Wahabi.

Mungkin ada pembaca pernah terbaca buku Gelanggang Soal-Jawab ,Gayung Bersambut dan lainnya yang ditulis oleh Ustaz Hashim A. Ghani terbitan 1984 .

Buku itu walaupun ketika itu diharamkan, namun ribuan jilid telah dijual dan menjadi panduan pengikut Wahabi.

Kini Fahaman Wahabi bukan lagi berada di negeri Sembilan dan Perlis sahaja. Di Johor juga sudah ramai yang mengamalkannya seperti tidak berqunud , bertalqin di kuburan dan membaca Yassin berkumpulan di malam Jumaat serta lainnya.

Pekara yang dibicarakan oleh pencatat, 'Golongan Muda' atau 'Wahabi' ini diamalkan secara istiqamah dan menyeluruh di Arab Saudi terutama di Mekah dan Madinah.

Adakah jemaah haji kita berimamkan imam yang sesat ?. Jika sesat sudah tentu tidak sah sholat mereka.

Persoalannya, majoriti Mufti di Malaysia menolak fahaman ini sedangkan ketika sholat berjemaah di Masjidil Haram serta Masjidil Nabawi, mereka berimamkan Imam yang berfahaman Wahabi yang dikatakan sesat ketika ditanah air.

Terfikir dibenak pencatat, mungkin mufti kita sholat fardu mufarakah selepas berimamkan imam yang dianggap berfahaman sesat ini.

Mungkin juga sholat fardu dihotel ketika melakukan Umrah atau Haji. di Masjidil Haram, Allahuallambisaw.

No comments:

Post a Comment